Maak een afspraak

5 december 2019

Blog: Runnersknee

Wat is het?

De runnersknee wordt in medische termen ook wel eens het iliotibiaal frictie syndroom genoemd ofwel ITBS. Deze peesplaat loopt vanaf de heupkop langs het bovenbeen tot over de buitenzijde van de knie. Zoals de naam het al zegt is dit een veel voorkomende blessure bij hardlopers.

De peesplaat speelt een belangrijk bij het overbrengen van de krachtoverdracht van de bil naar het onderbeen tijdens de afzet van het hardlopen. Daarnaast heeft het een stabiliserende werking. Het hardlopen wordt gekenmerkt door de repeterende knie buiging en strekking. Tijdens het buigen en strekken van de knie kan er veel wrijving ontstaan tussen deze peesplaat en het bot aan de buitenkant van de knie. Door deze wrijving ontstaat er een overbelasting aan de buitenzijde van de knie. Vaak is dit een stekende zeurende pijn met uitstraling rondom de knie en de buitenzijde van het bovenbeen. De klachten zijn in het begin alleen aanwezig tijdens de sportbelasting en nemen af in rust. Bij chronische klachten zijn deze ook aanwezig tijdens het wandelen.

Hoe Kun je het voorkomen?

Schoenen

Het begint altijd met de juiste schoen. Door het looppatroon goed te beoordelen kan de juist schoen worden aangemeten. De blessure komt vaak voor bij hardlopers die overproneren. Hierbij zakt de voet en daarmee de knie naar binnen, waardoor de ITBS overmatig wordt belast en waardoor er extra wrijving plaatsvindt.  Door de juiste schoen aan te meten is dit looppatroon te verbeteren. De schoenadviseurs bij Loperscompany kunnen u hier mee helpen.

Trainingsopbouw / Kracht

Zoals bij veel blessures zit de oorzaak deels in een verkeerde of te snelle trainingsopbouw.

Daarnaast is het zeer belangrijk om over de juiste spierkracht  en looptechniek te hebben.

Zwakke bil- en/of bovenbeenspieren zijn een belangrijke oorzaak. Door verminderde controle van deze spieren zakt de hardloper meer door de heup, kantelt het bekken en draait de knie meer naar binnen. De spanning op de peesplaat neemt hierdoor toe en er zal extra wrijving tussen de peesplaat en de knie ontstaan. Door de rompstabiliteit te verbeteren kun je dit verbeteren en daarmee voorkomen.

Looptechniek

Ook looptechniek is een belangrijk aspect dat bij recreanten wel eens wordt vergeten. Door een goede looptechniek krijg je meer controle over je lichaam en veranderd daarmee de belasting op o.a. pezen en spieren.

Wat te doen bij klachten?

Bij ZorgSaam Lopers Company in Hellendoorn werken verschillende specialisten onder 1 dak samen om blessure te voorkomen en/of te verhelpen. Indien nodig kijkt de sportpodotherapeut en/of sportfysiotherapeut mee om u  van een goed advies of behandeling te voorzien. Naast een goede schoen kan het wenselijk zijn om uw looppatroon te verbeteren met een op maat gemaakte sportzool door de sportpodotherapeut.

Daarnaast is er de mogelijkheid om middels fysiotherapie en loopclinics te werken aan uw looptechniek en “ core-stability”. Door deze unieke benadering staan wij voor garant voor kwaliteit en een totaaloplossing.

Wij zien u graag terug tijdens onze loopanalyse in de winkel!

Loopanalyse? Maak een afspraak met Coen Smit! Afspraak maken
Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×