Maak een afspraak

31 oktober 2019

De R zit weer in de maand dus tijd om eens lekker te gaan tRailen

Trailmaand

In november is het trailmaand bij Zorgsaam Lopers Company dus een goede reden om eens een blog te schrijven over trailrunning.  Trailrunning is een onderdeel van het hardlopen dat de laatste jaren steeds bekender en populairder is geworden onder de hardlopers. Ik ben zelf sinds een aantal jaren ook flink verslingerd geraakt aan het lopen van trails en het lijkt me interessant en zinvol hier eens wat dieper op in te gaan.

Allereerst, wat is trailrunning precies?

Trailrunning is het offroad hardlopen over smalle paadjes (trails) door de natuur.  Onderweg kun je hierbij natuurlijke hindernissen als beekjes, rotsen en bergen tegen komen.

Wat zijn de grootste verschillen tussen trailrunning en het hardlopen over de weg?

Uiteraard de ondergrond, door het lopen over de smalle paadjes zal je veel beter moeten opletten waar je je voeten kunt plaatsen. Je ziet dan ook dat de betere trailrunners een hogere pasfrequentie hebben tijdens het hardlopen over de trails ten opzichte van de weg. Door de kortere passen kun je makkelijker anticiperen op boomwortels, rotsen, kuilen of andere oneffenheden op je pad.  Het laatste grote verschil zijn de schoenen. Voor trailrunners zijn er speciale trailrunning schoenen.  Deze schoenen verschillen erg veel met de reguliere hardloopschoenen en hebben aan de onderkant een grover profiel voor meer grip.  Hierin zitten uiteraard veel verschillen, het profiel is afhankelijk van het type ondergrond waarop je gaat lopen. In de bergen over de rotsen gebruik je weer andere schoenen als in de Ardennen waar het vaak modderig is. Ook hebben trailschoenen vaak een lagere hieldrop, wat betekent dat je wat dichter bij de grond loopt om zo de ondergrond beter te kunnen aanvoelen.

 

Zit er ook verschil in je looptechniek tijdens het lopen op een trail of het lopen op de weg?.

Het belangrijkste verschil is de pasfrequentie.  Waarbij op de weg wordt uitgegaan van de 180 stappen per minuut, mag je bij het hardlopen op trails hier gerust boven zitten.  Om blessures te voorkomen, zou ik dan ook aanraden in ieder geval te proberen om op de singletrails je stapfrequentie iets te verhogen ten opzichte van de brede bospaden en de weg.  Een ander verschil bij trailrunning is dat de kracht in je heup en rompspieren nog belangrijker is dan tijdens het lopen op de weg. Je moet immers vaker corrigeren met je bovenlijf als je smalle paadjes loopt. Ook mag je in het bos je armen iets wijder van je lichaam houden, vooral bij naar beneden lopen over smalle rotsachtige paadjes. Doordat je armen wat wijder zijn, kun je gemakkelijker je balans houden op de oneffen ondergronden.

Is trailrunning blessuregevoeliger dan het hardlopen op de weg?

Een interessant item voor mij als fysiotherapeut is de vraag of je nu ook sneller blessures oploopt bij trailrunning t.o.v. het lopen op de weg.  In principe denk ik juist van niet. Door het lopen op zachtere en meer gevarieerde ondergrond heb je juist minder herhaalde schokbelasting op je knieën, enkels en heupen. De type blessures bij trailrunners zijn vaak anders dan bij lopers die veelal op de weg lopen.  Bijvoorbeeld: trailrunners  hebben vaker klachten als enkelverzwikkingen, terwijl de weglopers eerder klachten ontwikkelen rondom schenen.

Een andere belangrijk pluspunt van trailrunning is het feit dat de variatie in ondergrond meer vergt van je coördinatieve vaardigheden, wat op de lange termijn juist bijdraagt aan een actiever looppatroon.  Je leert juist om actiever je voeten te plaatsen en je romp te stabiliseren door de gevarieerde ondergrond. Het variëren in ondergrond is voor elke loper een aanrader.

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×