Maak een afspraak

8 april 2020

De essentiële tips en tricks voor alle (beginnende) hardlopers

Het zijn vreemde tijden. Het Covid-19 virus raakt ons allemaal en beïnvloed voor een groot deel ons persoonlijke leven. Voorheen had ik nog nooit van het woord ‘social distancing’ gehoord, maar na 1,5 week thuis werken en voorlopig een lege sociale agenda, begint me redelijk duidelijk te worden wat dit begrip precies inhoudt.

Voor mij als (sport)fysiotherapeut van Fysiotherapie ZorgSaam is het erg frustrerend om mijn patiënten niet de zorg en begeleiding te kunnen geven die ik ze graag zou willen geven. En dan heb ik het nog niet eens over mijn gezellige collega’s die ik nu amper spreek. Niet leuk. Gelukkig leven we in 2020 en kunnen we (video)bellen, whatsappen, vloggen en bloggen. Voor mij als digibeet een uitgelezen kans om mij verder te  verdiepen in de mogelijkheden en het digitale allemaal wat beter onder de knie te krijgen.

Tips & tricks om op een goede en verantwoorde manier hard te lopen

Voor veel sporters ligt de sport tot juni stil, omdat alle sportverenigingen en sportscholen uit voorzorg  gesloten zijn. Om fit en gezond te blijven is het vooral in deze periode erg belangrijk om wel te blijven bewegen. Ik wil jullie daarom met behulp van dit blog motiveren om te gaan hardlopen, want dit mag gelukkig nog wel (uiteraard alleen). Sinds mijn 14e ben ik besmet met het hardloopvirus. Ja echt, zo lang al. Daar kan zelfs het corona virus niet tegenop. Door de jaren heen heb ik aardig wat beginnersfouten gemaakt, waarvan ik hoop dat jullie deze niet gaan maken. Daarom deel ik hieronder een aantal essentiële ‘tips & tricks’ waarmee jullie op een veilige en verantwoorde manier blessurevrij kunnen hardlopen. Juist nu!

Tip 1:  Loop op de juiste hardloopschoenen

Een aangenaam hardloopavontuur start met de juiste schoenen. Voor hardlopen heb je qua uitrusting verder weinig nodig, maar goede schoenen zijn een must. Loop je op oude of verkeerde schoenen,  kan dit nare en hardnekkige blessures veroorzaken. Ga dus niet op je oude gympies hardlopen, maar investeer in een paar goede schoenen. Welk type schoen moet je dan hebben? Dat is per persoon verschillend, we zijn immers allemaal anders. Voor een uitgebreid en persoonlijk advies zou ik iedereen adviseren om een afspraak te maken voor een loopanalyse bij Daan of Stella van ZorgSaam Lopers Company.
Benieuwd naar de werkwijze van deze specialisten? Bekijk hier de demofilm.

Tip 2: Zorg voor een goede trainingsopbouw

Nu je de juiste schoenen hebt aangeschaft, of misschien al hebt, sta je vast te popelen om te starten met hardlopen. Niets is zo verleidelijk om direct het bos in te rennen en letterlijk door te gaan tot je niet meer kunt. Maar grote kans, als je dit een aantal keren doet, dat je allerlei pijntjes gaat krijgen en het plezier in het lopen snel kwijt raakt. Maak daarom gebruik van een trainingsschema. Hieronder heb ik een link geplaatst naar 2 verschillende schema’s.
Beginnersschema: voor mensen die nog niet eerder of een langere tijd niet hebben hardgelopen
Interval schema: geschikt voor voetballers en bijvoorbeeld crossfitters die nu willen lopen om fit te blijven.

Tip 3: Zorg voor een sterk lijf

Naast goede schoenen en een oefenschema is het raadzaam om oefeningen te doen om je lijf fit en sterk te houden. Je zult merken dat wanneer je hier mee aan de slag gaat, je blessures voorkomt en gemakkelijker loopt. Een win-win situatie dus! Check onderstaand filmpje voor de juiste oefeningen:

Tip 4: Zorg dat je soepel loopt

We kennen het beeld allemaal wel van hardlopers die zich letterlijk door het bos heen zwoegen. Super knap dat ze aan het hardlopen zijn, maar het hoeft echt niet op deze manier. Door regelmatig aan loopscholing te doen, geef jij je looptechniek een flinke boost.  Hoe werkt dat dan?
In het onderstaande filmpje demonstreer ik een aantal loopscholingsoefeningen. Probeer deze oefeningen regelmatig uit te voeren. Dit kan bijvoorbeeld voor, tijdens of na je hardloopsessie.

Tot slot
Met bovenstaande tips heb ik er alle vertrouwen in dat jullie met veel plezier en blessure vrij kunnen hardlopen. Mocht je nog vragen hebben dan mag je uiteraard contact met mij opnemen via: hkrommendijk@zorgsaamnijverdal.nl

Ik wens jullie heel erg veel succes. Samen komen wij hier sterker (en hopelijk fitter) uit.
Ga hardlopen. Juist nu!

Henrieke Krommendijk
Master Sportfysiotherapie bij ZorgSaam

 

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×