Maak een afspraak

31 juli 2019

My Road To 75 part 2

Story 2: De voorbereiding is begonnen, soort van…

Na een paar weken het aantal kilometers en met name de hoogtemeters op te hebben gevoerd, was er opeens de warmste zomer ooit in Nederland… De één houdt ervan om in warm weer te lopen, de ander heeft liever de ijspegels aan zijn baard hangen. Ik behoor tot die laatste categorie. Niet omdat ik niet van warmte houd, ik ben er dol op als ik op het strand aan zee lig, maar omdat ik weet dat bij temperaturen boven de 30 graden ik meer afbreek dan dat ik opbouw. Op het moment dat je een schema schrijft, heb je natuurlijk de intentie om je hier aan te houden. Meerdere marathons en ultra’s later weet ik als geen ander dat het schema mooi staat op papier, maar dat in de realiteit er bijna geen week is die volgens schema verloopt. Even een korte impressie van redenen waarom afgelopen week alles anders ging dan verwacht. Alle dagen boven de 30 graden, een kleine dochter die ’s nachts iets meer lawaai maakte dan anders waardoor je minder slaapt dan anders, een moeder die haar auto in de parkeergarage heeft staan die al gesloten was en die thuis gebracht moest worden… Zoals je ziet zijn er redenen genoeg maar als je echt wat wil dan moet je wat. Dus tot tweemaal toe op de loopband gelopen deze week, normaal een hekel aan zo’n ding maar ach met de airco op 18 graden en de Tour de France op de Ipad is het nog wel te doen. Voordeel van de loopband bij ons is dat hij tot 15 graden hellingshoek gaat. Met andere woorden: klimmen!!

Shop till you drop

Nieuwe doelen, nieuwe kansen en dus nieuwe spullen! Om de één of andere reden loop ik al mijn grote wedstrijden op nieuwe schoenen, voelt gewoon fijn 🙂 Over schoenen gaan we het de komende tijd nog vaker hebben dus daarover een andere keer meer! Voor nu hebben we de eerste zaken op orde. Nieuwe boxershorts van Odlo, met happy balls technologie ( ja het staat er echt op…) en nieuwe stokken!

Na een lange speurtocht op verschillende trailfora en dergelijke tot deze blitse jongens gekomen: Leki Micro Trail Pro.  Het fijne van deze stokken is dat ze een kurken handvat hebben, hetgeen prettiger is voor als je klamme handen hebt zoals ik ;). Verder is deze carbonvariant lekker licht. Ik heb zelf nog nooit met stokken gelopen, maar zie ze bij technische trails en in de bergen steeds vaker voorbij komen. Het grote voordeel is dat je een deel van de druk van je benen kan halen, en deze het dus langer volhouden. Ook heb je extra steunpunten hetgeen kan helpen bij het voorkomen van valpartijen. Binnenkort in Tecklenburg maar eens testen of het wat is. Altijd proberen tijdens je voorbereiding. Tijdens en kort voor een wedstrijd nooit iets nieuws proberen, eerst testen, testen en nog eens testen! Ooit tijdens de marathon van New York kreeg ik op 36 km een gelletje van de organisatie. Deze achterover gegooid en al proestend en stikkend erachter komen dat je deze met water moest verdunnen, tja dat gaven ze er natuurlijk niet bij…

What if all you can eat isn’t enough

Gisteravond een leuk boek gelezen: Never wipe your ass with a squirrel. Hierin stond een mooi stukje over voeding. In een snelle berekening kwam ik uit op een caloriebehoefte van +-4500 calorieën die ik tijdens de 75km ga verbranden. Als je de algehele richtlijnen aanhoudt, is het mogelijk om +- 3500 calorieën naar binnen te werken in de geschatte tijd die ik erover ga doen. Dit komt neer op een negatieve balans van zo’n 1000 calorieën.  In een zoektocht naar een makkelijke manier om meer calorieën binnen krijgen zonder de hele dag te hoeven kauwen, heb ik al eens de sportdrank Maurten gebruikt. Als ze bij Breaking 2 van Nike dit gebruiken dan moet het wel goed zijn toch? Na zorgvuldig testen in trainingen durfde ik het wel aan tijdens de marathon. Bij een verhoogde intensiteit en hoge temperatuur (daar is ‘ie weer) bleek mijn lichaam toch niet zo blij met het wonderdrankje. Tegen heug en meug geprobeerd het binnen te krijgen, zonder resultaat. Dus maar weer op zoek naar iets nieuws dat kan gaan helpen. Perpetuem van Hammer! Het idee is dat je vloeibare calorieën drinkt, hiernaast moet je nog wel bij drinken voor je hydratatie. Testen dus of je niet de hele tijd aan het drinken blijft. Ik zal mijn ervaringen van de komende weken met jullie delen! Voor specifieke vragen over voeding en hydratatie adviseer ik om naar een specialist te gaan die een persoonlijk voedingsplan kan schrijven en niet zelf maar wat aan te knoeien.

Kraken en piepend van start

Fysiek gezien gaat het goed, op trekkende achillespezen en krakende knieën na 😉 Als ervaren atleet en voormalig therapeut denk ik mijn lichaam goed te kennen. Toch blijft het opvoeren van belasting altijd een puzzel. Je balanceert continu op de grens van opvoeren van belasting en belastbaarheid. Een keer te diep gaan op training, dan even extra rust. Soms ga je toch te snel weer belasten en dat kan natuurlijk niet goed gaan als je nog 3 maanden wil opvoeren. Kortom, niet alleen luisteren naar je lichaam, maar er ook daadwerkelijk naar handelen! In mijn geval zal ik komende weken meer mijn kuiten en bovenbenen los moeten maken. Mijn spieren groeien momenteel sneller dan dat mijn pezen kunnen bijhouden…

Story 1 gemist? Terug lezen kan hier

Volg ook mijn Instagram account: @myroadtofinish voor leuke actiefoto’s en filmpjes

 

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×