Maak een afspraak

15 augustus 2019

Wat is de ideale hardlooptechniek ?

In deze blog wil ik het hebben over de ideale hardlooptechniek. En bestaat er eigenlijk wel een perfecte looptechniek?

Als je naar een WK finale hardlopen kijkt, ongeacht welke afstand, zie je onderling altijd duidelijke verschillen in loopstijl tussen de atleten. Terwijl dit toch allemaal wereldtoppers zijn. Wat voor de ene persoon een ideale loophouding is, kan voor de andere persoon wellicht niet werken.

Een verklaring hiervoor kan liggen in de manier waarop we naar een hardloper kijken. Tijdens mijn master sportfysiotherapie werd er veel tijd en aandacht besteed aan het maken van bewegingsanalyses. Tijdens deze lessen werd ook het bovenstaande onderwerp behandeld. De verklaring voor de verschillen in techniek ligt in het feit dat elke loper, ongeacht het niveau, tijdens het hardlopen  een aantal stabiele en essentiële elementen in het looppatroon nodig is. Een hele hoop andere elementen zijn per persoon variabel. Dit verklaart meteen het verschil in looptechniek, ook bij wereldtoppers.

Een aantal voorbeelden van deze stabiele elementen zijn een stabiele positie van de heup boven de voet tijdens de stand fase, de voetplaatsing ten opzichte van de grond van bovenaf en een stabiele positie van de romp waarin alleen lichte torsiekrachten van de armen worden opgevangen. Er treden in de romp geen grote rotaties naar voor/achter en zijwaarts op.  Onder de variabele elementen kun je de grootte van je passen, de grootte van de knie-inzet  en het landen op je voor- of middenvoet rekenen. Ook door een verschil in lichaamsbouw en anatomie kan bij verschillende personen de loopstijl er anders uitzien.

Nu vraag je je waarschijnlijk direct af, hoe kun je dit trainen? Nou het antwoord ligt voor een deel al in onze loopscholing. Tijdens de skippings, tripplings en kaatsvormen train je al een hoop van deze stabiele elementen zonder dat je er erg in hebt. Door het veel te herhalen slijp je vanzelf de goede stabiele elementen in je looptechniek.

Een tweede vraag die volgt uit het bovenstaande verhaal is of een slechte looptechniek nu ook direct kan leiden tot een blessure.

Helaas zijn er weinig goede studies te vinden over de relatie van loopblessures en looptechniek.  Waarschijnlijk door het feit dat dit moeilijk in kaart te brengen is.  Een hoger impactmoment tijdens de landing (het lopen met grote passen, overgewicht en een forse haklanding) worden gesuggereerd als een risicofactor voor het oplopen van blessures. Ook een te lage pasfrequentie (wat secundair weer hogere grondreactiekracht geeft tijdens de landing) wordt als een significant risicofactor gezien voor het oplopen van een blessure.

Hoe kun je nu een blessure voorkomen en hoe kun je je looptechniek verbeteren? Laat eens een video-opname van je looptechniek maken.  Pas wanneer je inzicht hebt in hoe je daadwerkelijk loopt, kun je je lichaam ook gericht aansturen en corrigeren tijdens het lopen. Daarnaast is het erg belangrijk om de bovengenoemde stabiele elementen (voetplaatsing, heupen en rompstabiliteit) goed te trainen middels stabiliteitsoefeningen en het doen van een goede loopscholing.

Mocht je over dit onderwerp meer willen weten of vragen hebben, mag je uiteraard altijd vrijblijvend contact met mij opnemen.

Henrieke Krommendijk
hkrommendijk@zorgsaamnijverdal.nl

Loopanalyse? Maak een afspraak met Henrieke Krommendijk! Afspraak maken
Maak een afspraak met Henrieke Krommendijk!
Afspraak maken
Henrieke Krommendijk - sportfysiotherapeut
Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×