Wij maken gebruik van cookies

Door gebruik te maken van onze website ga je akkoord met onze cookies. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid.

Ik begrijp het

22 juni 2019

Hardloopblog: Hardlopen met mooi weer.

Hardlopen met warm weer is lastig. Maar wil jij toch je kilometers maken op een warme zomerdag? Lees dan deze tips en doe er je voordeel mee!

Draag de juiste kleding

Hou het luchtig en zo licht mogelijk van kleur. Zwarte kleding absorbeert de zonnestralen waardoor het warm worden. Hier doe je je lichaam geen plezier mee. Vergeet niet een ventilerende pet en zorg ervoor dat deze goed ademt anders raak je oververhit. Daarnaast is het verstandig om je ogen te beschermen met een zonnebril.

Vermijd het warmste van de dag

Als je een vrije dag hebt of je werk het toelaat om in de ochtend hard te lopen maak hier gebruik van. Mocht het niet lukken dan is het tijdens zonsondergang ook aangenaam, helaas is dat soms best laat in de avond. Mocht het niet lukken rond deze tijdstippen is het verstandig om de training over te slaan.

Pas je training aan op het weer

Staan er harde tempo’s op het programma? Misschien is het dan verstandig dit niet te doen en juist een rustige duurloop te doen. Maak de training vooral niet te lang en te intensief. Las wandelpauzes in tussendoor en houd er rekening mee (als je op hartslag traint) dat je hartslag een stuk hoger zal zijn bij warm weer.

Drink genoeg

Zowel voor de tijd, tijdens en na het hardlopen. Sportfysiotherapeut Henrieke Krommendijk heeft hier eerder een interessante blog over geschreven.

Smeer jezelf in met zonnebrand

Op het strand smeert iedereen zich in, maar op de een of andere manier lijken veel mensen te vergeten om zich in te smeren tijdens het hardlopen. Kies wel voor een sport of waterproof zonnebrand. Neem een hogere factor dan dat je gewend bent aangezien je twee keer zo snel verbrand als je aan het bewegen bent in de zon.

Cooling-down

Na een training bij warm weer is het juist verstandig om een cooling-down te doen. Als je gelijk stil gaat staan of zitten dan loop je risico om duizelig te worden. Stop eerder met hardlopen en wandel het laatste stukje, doe wat rekoefeningen en ga dan pas zitten om uit te zweten onder het genot van een glaasje water.

Loop in het bos

De ondergrond van het bos is veel koeler dan bijvoorbeeld asfalt, wat warmte weerkaatst. In het bos is ook meer schaduw. Als je ervoor kiest om in het bos te gaan lopen is het verstandig om te controleren op teken!

Soms is het gewoon echt te warm om te trainen. Luister naar je lichaam en gebruik je verstand.

Neem geen risico’s, zelfs als je schema het niet toelaat om een dag over te slaan. Houdt in je achterhoofd dat bij een training met warm weer het herstel dubbel zo lang moet zijn. Als je liever aan het water gaat liggen dan een training te doen kun je dat het beste doen. Het belangrijkste om te doen met warm weer in Nederland is: genieten!

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×