Wij maken gebruik van cookies

Door gebruik te maken van onze website ga je akkoord met onze cookies. Voor meer informatie kun je kijken bij ons cookie- en privacybeleid.

Ik begrijp het

31 januari 2019

Hardloopblog februari: Loopscholing

Loopscholing

De laatste jaren is loopscholing steeds bekender geworden. Loopscholing is een goede manier om je lichaam te versterken, reactiever te worden in het hardlopen en zelfs je uithoudingsvermogen te verbeteren. Loopscholing heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt, vraag maar aan de ervaren hardlopers. Ondanks dat blijft de kern van de loopscholing hetzelfde. In deze blog probeer ik vanuit mijn eigen ervaring uit te leggen wat loopscholing precies is, waar je op moet letten en hoe je het doet.

Wat is loopscholing?

Onder loopscholing verstaan we functionele (loop)oefeningen waarmee je de coördinatie en kracht van je lichaam verbeterd en efficiënter maakt voor het hardlopen. In het kort: looptechniek verbeteren. Loopscholing bestaat uit oefeningen die meestal worden gedaan tijdens de warming-up. Loopscholing kan ook een manier zijn om je spieren voor te bereiden op inspanning, na de warming-up, tijdens een krachttraining of er kan een afzonderlijke training van gemaakt worden. Loopscholing kan er zelfs voor zorgen dat je minder blessures krijgt, immers verhoog je de belastbaarheid van je lichaam. Natuurlijk is het wel belangrijk om een goed evenwicht in de oefeningen te hebben. Als je een beginnende loper bent en je hebt nog nooit loopscholing gedaan dan is het belangrijk om dit rustig op te bouwen. Loopscholing kan te belastend zijn voor je lichaam waardoor je het risico’s op blessures juist verhoogt. 

Hoe doe je loopscholing?

In de vorige alinea vertelde ik dat loopscholing te belastend voor je lichaam kan zijn. Die belastbaarheid kun je verhogen door een bewuste opbouw te hebben in je loopscholing. Niet meteen te veel doen maar wel voldoende om je lichaam een prikkel te geven. In de regel is het verstandig om loopscholing te doen onder toeziend oog van een (hiervoor opgeleide) trainer. Deze trainers kun je vinden bij atletiekverengingen. Er worden ook steeds meer clinics aangeboden op het gebied van loopscholing. Deze zijn laagdrempelig en een goede instap om aan je looptechniek te werken.

Zo onderhand zijn er wel duizend oefeningen die je kan doen. Naar mijn ervaring is het belangrijk om drie kern oefeningen te doen. Deze kernoefeningen komen meerdere malen per week terug tijdens de trainingen. Door deze kernoefeningen vaak te herhalen ga je de techniek automatiseren waardoor het makkelijker is om toe te passen tijdens het hardlopen. Daaromheen kun je twee of drie oefeningen doen naar keuze.

Oefeningen

Onderstaande oefeningen doe ik bijna elke training in mijn warming-up om mijn spieren klaar te maken voor een (interval)training.

Trippling Kniehef Kniehef (variatie)
Doel: activeren kleine voetspieren, activeren onderbeenspieren, wennen aan voorvoetbelasting, vergroten pasritme

– Afrollen vanaf je hak naar je voorvoet

– Ritme houden

– 3 x 10m, 10m wandelrust

Doel: activeren voetspieren, activeren onderbeenspieren, activeren bovenbeenspieren, wennen aan voorvoetbelasting, aanleren van actieve voetplaatsing, actief stabiliseren van bekken/heup.

Voorspanning creëren

– Landen op je voorvoet

– Enkel 90 graden en tenen opgetrokken van de voet waarmee je de knie heft

– 3 x 10m, 10m wandelrust

Doel: activeren voetspieren, activeren onderbeenspieren, activeren bovenbeenspieren, wennen aan voorvoetbelasting, aanleren van actieve voetplaatsing, trainen stabiliteit van heup, knie en enkelstabiliteit

– Landen op je voorvoet

– Enkel 90 graden en tenen opgetrokken van de voet waarmee je de knie heft

– 1 tot 3 tellen stil staan op je voorvoet

Wil je meer weten over loopscholing? Of wil je graag meer weten over een ander onderwerp? Laat ons dit dan weten via Instagram, Facebook of E-mail. Daarnaast verzorgen wij vanuit ZorgSaam clinics m.b.t. looptechniek. Om de maand wordt er een blog op onze sites gezet over hardlopen dus houdt onze sites in de gaten!

Sportieve groet,

Lasse Wiggemans

Fysiotherapeut bij Fysiotherapie ZorgSaam en fanatiek hardloper

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×