Maak een afspraak

6 maart 2020

Hardlopen werkt verslavend

De eerste keer dat ik mijn hardloopschoenen aantrok, dacht ik dat mijn loopschoenen en ik nooit vrienden zouden worden. Onder begeleiding van ‘Hardlopen met Evy’ startte ik helemaal bij de basis. Twee minuten hardlopen afgewisseld met één minuut wandelen. Het doffe geluid van mijn hardloopschoenen die op het asfalt plofte en mijn eigen ademhaling, ik hoopte dat niemand het zou horen. Mijn enkels die ik bij iedere obstakel op de weg leek te verzwikken. Ik telde echt letterlijk de seconden af tot Evi mij complimenteerde dat ze ‘fier’ op mij was en mij toestond om even te wandelen. Vreselijk vond ik het, maar ik bleef volhouden want ik wilde het een eerlijke kans geven èn mijn uithoudingsvermogen moest echt omhoog.

De runners high

Na slechts enkele weken begon ik vooruitgang te boeken. Ik hield het een paar minuten aaneengesloten vol en begon het zelfs leuk te vinden. De energie die vrijkomt tijdens het hardlopen en vooral het geluksgevoel achteraf, de zogeheten ‘runners high’ motiveerde mij om door te gaan. En hoe slecht de training soms verliep,  ik voelde me altijd energiek en tevreden als ik het zweet van mijn lijf afspoelde.

Inmiddels loop ik al aardig wat jaren en weet ik hoe verslavend hardlopen kan zijn. Ik maak er een sport van om op zoveel mogelijk plekken in het buitenland mijn hardloopschoenen onder te knopen. Hardlopen is laagdrempelig, geeft veel energie en je hebt er maar weinig voor nodig. Goed aangemeten hardloopschoenen, een mooie omgeving en slechts een half uur vrije tijd. Ik zou zeggen, kom op: veters strikken en gaan!

Hardlopen maakt je mentaal fitter

Veel mensen hebben een haat-liefdeverhouding met hardlopen. Ik ook! Voordat ik de deur uitga voel ik weerstand, maar zodra ik onderweg ben is het genieten! Lopen in groepsverband heeft mijn voorkeur, omdat ik die stok achter de deur goed kan gebruiken. Iedere zondagochtend hol ik met zo’n 20 fanatiekelingen twee uur door het bos. En of er nou sneeuw ligt, het 4 graden vriest of met bakken uit de hemel komt, er is geen excuus om niet te gaan, want de training gaat altijd door. Loop ik wel alleen, dan plan ik de training altijd op de ochtend. Ik stap uit bed, trek mijn outfit aan, drink een kop zwarte koffie (werkt als doping) en bied mijzelf geen ruimte om af te haken. Ik geniet van het hardlopen, de natuur en de rust. Eventuele stress verdwijnt, mijn hoofd voelt frisser en de rest van de dag profiteer ik van het positieve gevoel dat hardlopen mij oplevert.

Vergroot je motivatie

We kennen allemaal de demotiverende gedachten die soms opkomen tijdens het hardlopen. “Ik kan echt niet meer!” Het is eigenlijk een soort ‘mindfuck’, want je kunt vaak nog best een paar minuten of zelfs kilometers doorlopen. Het zijn alleen de gedachten die je beïnvloeden. In zo’n geval ben je sneller geneigd om te gaan wandelen of even stil te staan maar dat werkt juist tegen. Je benen lopen vol en het wordt alleen maar lastiger om opnieuw in het hardloopritme te komen. Jezelf belonen na een hardloopsessie kan een goede motivatie zijn. Fantaseer erover tijdens het hardlopen. Gun jezelf die lekkere cappuccino of dat royaal belegde broodje omdat je zo fijn hebt gelopen. Geloof mij, het werkt echt! Daarnaast ben ik gemotiveerder op het moment dat ik net een nieuw outfit heb gescoord en comfortabele hardloopschoenen draag. Ik voel mij zelfverzekerder en het lijkt alsof ik ‘makkelijker’ loop. Het is zelfs onderzocht en aangetoond dat mensen die zich professioneel kleden voor hun workout, daadwerkelijk beter presteren.

Volg een hardloop clinic

Waar veel mensen tegen aanlopen is de eerste fase waar je doorheen moet, het vergroten van je uithoudingsvermogen en de eerste kilometers. Een hardloopmaatje is een goede zet maar nog effectiever is het volgen van een hardloop clinic. De clinic zorgt ervoor dat je in slechts 10 weken al in staat bent om 5 kilometer aaneengesloten hard te lopen. Op een verantwoorde manier en aan de hand van een schema leer je de juiste looptechnieken. Het is moeilijk om slechte patronen af te leren,  dus verstandiger om het gelijk goed aan te pakken. Met de juiste looptechnieken heb je meer plezier in het hardlopen en voorkom je blessures. Twijfel je nog? Ik zou zeggen, veters strikken en gaan!

Ook interesse in het volgen van een hardloop clinic? De eerste clinics van ZorgSaam Lopers Company starten op woensdag 8 april 2020 om 10:00 uur.

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×