Maak een afspraak

8 juli 2020

Hoe hardlopen het leven van Nick veranderde. Een openhartig verhaal.

Tien jaar geleden was Nick (32) op zijn zwaarst. Hij studeerde, had een onregelmatig leven en een bijbaan bij de Mc Donalds. Overdag in de schoolbanken, ’s avonds aan het werk en in de weekenden regelmatig feestjes. Lang leve de lol zonder daarbij aan sport te doen. Hij besloot te gaan hardlopen en zíjn drive om ‘op kop te lopen’ tijdens de crossloopjes zorgde ervoor dat Nick bewustere keuzes ging maken op het gebied van voeding en beweging. We nemen een kijkje in het leven van de FC Twente supporter en fanatieke loper van het ZorgSaam Running Team. Wat zorgde ervoor dat Nick zijn leven drastisch omgooide?

Op vijfjarige leeftijd werd Nick door vader en opa meegenomen naar wedstrijden van FC Twente. Toen zij door omstandigheden niet meer naar het stadion konden, verkaste Nick op zijn 18e naar Vak-P. Hij hielp mee aan sfeeracties, was zelfs voorzitter van de Ultras en is tot op heden bestuurslid van Vak-P. Heel wat jaren heeft Nick een groot deel van zijn vrije tijd in deze Twentse club gestoken, het hoogtepunt was het eerste maar helaas ook het enige kampioenschap van FC Twente. Afgelopen 2 mei deelde Nick deze foto via zijn Instagram, waar hij vol trots poseert met de kampioenschaal uit 2010.

“Op deze foto was ik 10 jaar jonger en 30 kg zwaarder. Dit waren echt vette tijden”, vertelt Nick met een grote glimlach. “Vette tijden voor FC Twente, maar ook voor mij. Letterlijk!”

Bij de Zweef was ’t vooral de 3e helft

Voor zijn sportieve carrière moeten we naar RKSV de Zweef in Nijverdal, waar Nick van kleins af aan voetbalde. Echt sportieve ambities zijn er nooit geweest. “Ik trainde op de vrijdagavond en ging na een lange kantinesessie met teamgenoten op ‘t fietsje naar de plaatselijke kroeg. Op een gegeven moment was het zelfs alleen nog maar de 3e helft. Na een paar jaar in de senioren te hebben gevoetbald, werd het tijd om te stoppen. Op zondag om 9:00 uur fris op het veld staan om een wedstrijdje te voetballen, was voor mij niet haalbaar in combinatie met het uitgaan en de uit- en thuiswedstrijden van FC Twente. De helft van de tijd kon het team niet op mij rekenen en dat wil je niet. Ik stopte met voetballen maar had niet direct drang om opnieuw iets aan sport te gaan doen.”

En toen kwam het besef, dit kan echt niet..

“Tien jaar geleden was ik op mijn zwaarst. Ik studeerde, had een onregelmatig leven en een bijbaan bij de Mc Donalds. Nee, zo’n baantje draagt zeker niet bij aan een gezonde levensstijl.” In de zomer ging Nick met kameraden op vliegvakantie. Hij moest zijn koffer wegen en stapte voor het eerst sinds tijden weer eens op de weegschaal. “Er stond 104 kilo en nog iets op het scherm, rond dat trouwens maar af naar boven, toen het besef kwam: dit kan echt niet meer. In 2012 kwam er meer regelmaat in mijn leven en besloot ik wat aan de kilo’s te doen. Ik begon met fitness bij DRW. In het weekend was het nog steeds altijd feest maar van door de weeks ging ik bewuster eten. IK ben toen redelijk veel afgevallen en woog uiteindelijk 83 kilo.”

Hardloopwedstrijden gaven mij weer een doel

Eind 2011 ging Nick op zichzelf wonen en was hij nagenoeg klaar met de studie Facility Management aan Saxion Hogeschool in Deventer.
“Ik liet de touwtjes wat vieren en na mijn zomervakantie in 2013, gaf de weegschaal opnieuw 95 kilo aan. Dit was wel erg dichtbij de 100 kilo en toen dacht ik: nu is het echt klaar. Samen met mijn neefje meldde ik mij aan voor de StrongManRun 16 km. We liepen samen tweemaal per week zo’n 8 km. Ondanks dat we relatief weinig trainden, deden we goed mee en eindigden redelijk voorin het deelnemersveld. Na afloop vond ik het zonde om mijn opgedane conditie weer af te breken en besloot daarom om twee keer per week voor mezelf gaan lopen. Langzaam bouwde ik dit uit naar drie keer per week. Ik melde mij aan voor wedstrijden, 1 per 6 weken, zodat ik een goede stok achter de deur had om te blijven trainen. Dit werkte goed voor mij.”

Ineens kwam ik wel uit in de top 3

Het regelmatig trainen had een positieve uitwerking.  Na 1,5 jaar trainen liep Nick de 5 km in slechts 19 minuten. Sinds die tijd bleef hij structureel hardlopen en deed met regelmaat mee aan Crosscircuits in de omgeving. Nick kwam hoger in de ranglijst, maar behoorde nèt niet tot de top 3, daarvoor liep hij net een paar minuten achter. Deze achterstand zorgde ervoor dat hij nog fanatieker werd. “Frank Meijer was één van de jongens waar ik niet bij kon komen, maar achter bleef plakken. Ik ging vier keer per week trainen en in 2018 melde ik mij aan bij Atletics. Ik startte met baantrainingen, kreeg een trainingsschema en al vrij snel merkte ik vooruitgang. Ineens kwam ik wel uit in de top 3.”

Patrick ter Brugge van ZorgSaam Lopers Company in Hellendoorn benaderde Nick voor het ZorgSaam Running Team. Samen met 12 andere fanatieke lopers uit de omgeving vertegenwoordigen zij ZorgSaam tijdens lokale wedstrijden. Allen in hetzelfde tenue, samen naar wedstrijden, één groepsapp en regelmatig trainen met een aantal teamleden. Voor Nick zijn dit voornamelijk Mark Saathof en Frank Meijer, hoewel laatstgenoemde de laatste maanden vooral heel veel fietst. In april 2019 liepen ze samen de marathon in Dusseldorf maar dat liep voor zowel Mark als Nick helaas zonder finish af. “Teleurstellingen horen er ook bij en daar word je uiteindelijk ook alleen maar beter van”, aldus Nick.

Mijn eetpatroon veranderde mee

Van maandag t/m vrijdag houdt Nick zijn voeding goed in de gaten en is hij streng voor zichzelf. In de weekenden laat Nick de touwtjes vieren. Door de weeks drinkt hij ook geen frisdrank en bier en als er een duurloop in de planning is, doet hij ‘t in het weekend rustig aan. “Ik weet niet of ik een goed dieet heb gevolgd, maar het werkte wel voor mij. Ik stelde zelf een menu samen met veel groente en een beetje rood vlees.” Twee jaar geleden bracht Nick een bezoek aan sportdiëtist Jorien Brinkers want de angst om weer aan te komen bleef. Jorien gaf Nick bruikbare adviezen. Volledig koolhydraatarm eten, terwijl je koolhydraten bij grote inspanning juist nodig hebt, was niet gezond volgens Jorien. Voor Nick een waardevolle tip!

Ik moest juist meer gaan eten

“Doordat ik vijf keer per week train, kan ik nu redelijk eten wat ik wil. Desondanks moet ik goed op blijven letten of ik de juiste hoeveelheid koolhydraten binnenkrijg, want die heb je als duursporter hard nodig! Tot voor kort was mijn calorie-inname veel te laag, ik kwam aan slechts 1500 à 2000 calorieën per dag, terwijl ik evenveel trainde als nu. In het verleden moest ik altijd erg opletten om op het juiste gewicht te blijven en dat blijft toch wel in je hoofd zitten. De lage calorie-inname veroorzaakte vermoeidheid bij me en ik dacht dat het door het vele trainen kwam en mijn lichaam daar gewoon aan moest wennen. Van sportdiëtist Jorien kreeg ik echter te horen dat ik juist méér moest gaan eten. De omgekeerde wereld natuurlijk!”

Door de vele trainingen en wedstrijden in de weekenden, ging de alcoholconsumptie bij Nick drastisch omlaag. “Tijdens mijn eerste jaren als fanatieke hardloper, liep ik nog regelmatig een wedstrijdje met een kater. Links- of rechtsom merk je dat terug in je prestaties. Nu drink ik niet of nauwelijks meer voor wedstrijden en houd ik er rekening mee als er bijvoorbeeld een pittige training of lange duurloop op de planning staat.”

Verknocht aan de weegschaal

Ik stap iedere dag op de weegschaal, ’s avonds en ’s ochtends. Ik heb werkelijk geen idee waarom. Een tik die ik heb overgehouden aan de tijd dat ik besloot af te vallen. Ik doe het onbewust waarschijnlijk ook wel om het gewicht in de gaten te houden. Ik houd nog altijd van lekker eten, want ook ik heb weekenden dat op vrijdag de barbecue aangaat, op zaterdag een patatje wordt gehaald en ’s avonds de chips en hapjes op tafel staan. In combinatie met het vele sporten kan ik dat gelukkig goed hebben.‘’

Het sociale aspect van hardlopen

“Hardlopen heeft er fysiek aan bijgedragen dat ik kilo’s kwijt ben en mij weer fit voel. Ik zit voor mijn werk veel in de auto en dan is het fijn om ’s avonds je energie kwijt te kunnen. Of ik mijn hoofd leegmaak met hardlopen? Nee, dat voelt voor mij niet zo. Los van dat het tof is om wat wedstrijdjes te winnen, vind ik het leuk dat tijdens de trainingen veel nieuwe mensen ontmoet. Mensen waarmee je tijdens trainingen maar ook in het weekend gaat lopen. Je houdt er zelfs vriendschappen aan over. Zo gingen wij laatst met een grote groep samen naar Tecklenburg in Duitsland. Na een duurloop van 30 km samen de koolhydraten aanvullen met een biertje en een schnitzel, daar kan ik wel van genieten ja!”

Ik stel graag nieuwe doelen

“Inmiddels heb ik mij in regionale wedstrijden aardig in de vaste top 3 gelopen en finish ik regelmatig op kop. Ook mijn doel van 2018 is behaald, maar inmiddels wil ik weer meer. Er valt voor mijn gevoel nog de nodige winst te behalen op de 10 km (PR is nu 32.27), de halve marathon (PR is nu 1.11.00) en zeker de hele marathon (1x uitgelopen in 2.42.00). In maart en april heb ik nog veel kilometers gemaakt ter voorbereiding op de marathon van Enschede. Helaas ging deze niet door vanwege het coronavirus. Door de komst van mijn dochter Maud heb ik last van gebroken nachten, dit merk ik wel tijdens de trainingen.

“Ik heb mij de afgelopen maanden fit proberen te houden door veel tempotrainingen te doen. Ondanks een kleine voetblessure kon ik gelukkig wel blijven trainen. Inmiddels heb ik mijn trainingsschema weer volledig opgepakt. Ik train nu standaard vijf keer per week en ga altijd, ook als ik geen zin heb. Het komt eigenlijk nooit voor dat ik niet ga omdat het bijvoorbeeld regent, waait of wanneer ik gewoon geen zin heb.” In het weekend traint Nick vrij regelmatig met een vast groepje ‘marathon lopers’. Velen trainen ook samen op de baan of een lange duurloop op de zondagochtend. Nick is weer toe aan een doel om naar toe te werken en dat lijkt er gelukkig weer aan te komen in het najaar.

“Als ik de foto’s bekijk van jaren geleden zie ik zeker wel dat ik heel veel zwaarder was. Destijds was ik mij daar niet heel erg bewust van. Nu 7 jaar later, weeg ik slechts 75 kg en dat is 30 kg lichter dan ik ooit op mijn zwaarst heb gewogen.”

Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×