Maak een afspraak

8 april 2018

Wandelen feiten, cijfers en gezondheidsvoordelen!

ZorgSaam Lopers  Company in Hellendoorn heeft de belangrijkste feiten, cijfers en gezondheidsvoordelen van wandelen voor u op een rijtje gezet. Wandelen is veruit de populairste vrijetijdsbesteding in Nederland, met ruim 10 miljoen wandelaars en 481 miljoen activiteiten staat wandelen met stip op één. In totaal worden er 481 miljoen wandelingen per jaar gemaakt waarbij men minimaal 1 uur van huis is.

Wandelen kent vele vormen; van een incidentele wandeling in park of bos tot complete meerdaagse georganiseerde wandeltochten zoals de Nijmeegse vierdaagse. Ook in onze regio wordt veel gewandeld, met de prachtige Sallandse Heuvel Rug en Regge zijn wij bevoorrecht. Wilt u lid worden van een wandelvereninging hier in de buurt dan bent u bij Wandelsport Haarle op het goede adres.

Landelijke feiten en cijfers

  • Een wandeling duurt gemiddeld 111 minuten (1 uur en 51 min)
  • Gemiddeld wandelt men 8,7 km en reist ca. 7,6 km om bij het startpunt te komen
  • Wandelingen vinden vaak plaats in de eigen woonomgeving of het bos
  • 10,5 miljoen wandelaars maken een wandeling voor het plezier (62% van de Nederlanders)
  • 6,6 miljoen wandelaars doen dit zeer regelmatig
  • 3,3 miljoen Nederlanders wandelen minimaal 1 x per week (31%)
  • 1,2 miljoen Lange Afstand Wandelaars (minimaal 3 uur = 15 km wandelen)

De gezondheidsvoordelen van wandelen

Wandelen is gezonder dan je wellicht denkt. Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar de effecten van wandelen op de gezondheid fysieke en psychische gezondheid. Elke dag minstens een half uur lopen levert allerlei gezondheidsvoordelen op:

  • Je humeur:
    De uitkomsten laten zien dat na slechts 12 minuten wandelen een verbetering is waar te nemen in humeur, veerkracht, focus en zelfvertrouwen in vergelijking tot 12 minuten zitten.
  • Wandelen stimuleert je creatieve vermogen:
    Met name het probleemoplossend vermogen. Er is een toename waarneembaar van 60% ten opzichte van zitten en het effect blijft tot ongeveer een kwartier na het wandelen aanwezig.
  • Spieren en botten
    Wandelen versterkt de spieren en botten en vermindert daardoor de kans op botontkalking. Wandelen is ook goed voor het kraakbeen; het elastische weefsel tussen de botten.
  • Hart en bloedvaten
    Dagelijks minstens een half uur wandelen verlaagt de bloeddruk en het cholesterolgehalte en verbetert de conditie van hart en bloedvaten. Het risico op hartproblemen daalt al met 50% als mensen één uur per week actief zijn.
  • De longen
    Wie veel wandelt, vergroot het vermogen van de longen om zuurstof op te nemen.
  • Tegen diabetes
    Dagelijks wandelen verlaagt het risico op diabetes type 2 met maar liefst 58 procent.
  • Voor de hersenen
    Bij mensen die hun hele leven lichamelijk (en geestelijk) actief blijven, vermindert de kans op alzheimer met 20 tot 50 procent. Ook voor wie al dementeert, is wandelen gezond. Wandelaars zijn opgewekter en hun geheugen functioneert beter. Wandelen zorgt voor extra verbindingen tussen je hersencellen. Na een jaar wandelen konden onderzoekers een toename van de connectiviteit tussen de verschillende hersengebieden waarnemen in de gebieden die zijn betrokken bij disfunctioneren door ouderdom. Wandelen verbetert je geheugen, proefpersonen konden geheugenopdrachten beter uitvoeren wanneer ze daarbij in hun eigen tempo konden lopen. Vooral bij jonge proefpersonen was het effect van wandelen sterk.
  • Tegen depressie
    Wandelen werkt tegen stress en depressieve gevoelens. Angststoornissen nemen met bijna de helft af.
  • Voor de nachtrust
    Wandelen is goed voor de biologische klok, waardoor in- en doorslapen beter lukken. Ook de kwaliteit van de slaap verbetert.
  • Tegen overgewicht
    Een uur stevig doorlopen (5 kilometer per uur) kost ongeveer 240 kilocalorieën. Wie dagelijks een half uur wandelt, kan dus flink afvallen: één kilo in twee maanden en zes kilo in een jaar.
  • Voor de darmen
    Dagelijks wandelen stimuleert de stofwisseling en is goed tegen darmverstoppingen.

Genoeg gezondheidsvoordelen om dus veel te wandelen! Bij ZorgSaam Hellendoorn dragen wij er aan bij om met mensen met plezier en blessurevrij te laten wandelen. U kunt bij ons terecht voor het specialistisch aanmeten van wandelschoenen, het behandelen van blessures door onze fysiotherapeuten, specifieke voetklachten ten gevolge van het wandelen laten beoordelen door onze podotherapeut en voedingsadviezen voor bijvoorbeeld gewichtsverlies of het trainen voor een wandelevenement.
Bronnen:

  • NBTC-NIPO, Rapportage Jaarmeting CVTO 2015 – Wandelnet – Totaal personen.
  • NBTC-NIPO, CVTO, Tabellenboek – Activiteiten, 2016.
  • NBTC-NIPO, Tabellen CVTO Jaarmeting 2015, Vragen voor wandelnet, 2016.
  • Gezondheidsnet, Daarom is wandelen zo gezond, Liever lang lopen dan kort sporten, 2016.
  • Artikel: Why Walking is Better Brain Medicine than Anything You’ll Find on the Supplement Shelf
Uw browser is niet meer van deze tijd!

Update uw browser om optimaal van deze website (en vele anderen) te genieten Nu updaten!

×